Aan boord van een middelgrote Boeing 737, het werkpaard van KLM, kunnen
ongeveer 150 mensen. Op een volle vlucht komen bijna drie mensen zonder
koffer op hun eindbestemming aan. Voor een Boeing 747, het grootste
vliegtuig van KLM, zijn dat ruim zeven passagiers op een totaal van maximaal
428.

De Europese brancheorganisatie voor de luchtvaart AEA houdt statistieken bij
over het aantal verloren koffers. Eerder deze week publiceerde de AEA de
cijfers over het tweede kwartaal. Daaruit komt naar voren dat alleen British
Airways (BA) en het Portugese TAP slechter presteren dan KLM. De Nederlandse
vervoerder neemt een 21ste plaats in.

KLM had jaren een slechte naam op het gebied van zoekgeraakte bagage.
Dat ligt niet alleen aan de luchtvaartmaatschappij zelf. Schiphol, het
belangrijkste knooppunt in het netwerk van KLM, kende lang problemen met de
bagage-afhandeling. Het complexe bagagesysteem in de kelder van Schiphol,
dat automatisch koffers van de ene naar de andere locatie brengt, kampte met
kinderziektes.

Eind 2005 kondigde KLM een einde aan de bagageproblemen aan. Schiphol zou de
zaken op orde hebben. Grote storingen bleven achterwege, omdat de apparaten
en de computersoftware waren verbeterd. Ook deden de werknemers beter hun
best. KLM beloofde maximaal vijftien koffiers per duizend passagiers kwijt
te raken in 2006.

Aan deze doelstelling heeft de maatschappij niet kunnen voldoen.
Afgelopen jaar verloor ze per duizend reizigers 16,4 stuks bagage. Daarmee
nam de vervoerder een achttiende plaats in op de ranglijst van de AEA.
Daarmee presteerde KLM wel beter dan zijn directe concurrentie, namelijk
Lufthansa, British Airways en fusiepartner Air France.

KLM is de afgelopen zes maanden niet in staat gebleken zijn positie te
handhaven. De vervoerder belandde het eerste kwartaal op de 21ste plaats van
de AEA-ranglijst en zit daar nu nog steeds. KLM maakt zich geen zorgen. De
onderneming kon de reden achter de lagere positie niet achterhalen. "Maar
het is geen structurele trend. Het gaat om kleine afwijkingen",
verklaarde een woordvoerder.

Op Schiphol raakt KLM het minste aantal koffers kwijt, vervolgde hij.
De luchthaven zelf zegt dat de bagage-afhandeling goed gaat. Wel zei een
woordvoerster van Schiphol dat het afhandelen van de bagage "kwetsbaar"
is. Vooral passagiers die overstappen van de ene op de andere vlucht lopen
het risico hun koffer kwijt te raken. KLM vervoert veel overstappers.

Om minder bagage te verliezen, voeren Schiphol en KLM een nieuwe techniek in,
RFID. Deze radiochip zit in de bagagelabels en maakt het mogelijk de bagage
beter te volgen. Nu hebben de labels nog een streepjescode. De invoering van
RFID verloopt volgens schema, zei de KLM-woordvoerder. Op luchthavens in
andere delen van de wereld heeft de invoering echter vertraging opgelopen,
omdat KLM daar afhankelijk is van derden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl